Sonbahar mevsiminin bitimine, kışın başlangıcına denk gelir Gezici Film Festivali. Ankaralı sinemaseverler için keyiftir, keşiftir, en çok da moladır kurşuni gökyüzüne inat bu yolculuk. Dahası Ankara’da film festivalleri sezonunun açılışının muştucusudur.
8 Ankara Sinema Derneği http://ankarasinemadernegi.org/, Ankara Gezici Film Festivali aracılığıyla yirmi üçüncü kez ihya ediyor sinemasever Ankaralıları. Bu güzelim yolculuk, 1 Aralık Cuma başlayıp, 7 Aralık Perşembe günü bitiyor. Bu tarihler arasında Çağdaş Sanatlar Merkezi ve Alman Kültür Merkezinde olacağız. Festival 8-14 Aralık tarihlerinde Sinop ve Kastamonu’ya gidiyor.
Heyecanla programın açıklanmasınıbekledik. Kişisel seçkilerimizi yapıp, -makul ücretteki- biletlerimizi aldık, Alman Kültür Merkezindeki gösterim ve söyleşiler için isimlerimizi festival komitesine bildirdik. Festival nevalelerimizi de alıp sırt çantamıza yükledik mi tamamdır.
23. Gezici Festival - Gezici Klip / 23rd Festival on Wheels - Trailer on Wheels from Gezici Festival on Vimeo.
Festivalin Türkiye 2017 seçkisinde genç yönetmenlerin elinden çıkma yepyeni, rengahenk, keyifli ve bol ödüllü filmler var. Dahası yönetmen ve oyuncularla söyleşmek de mümkün olacak. Onur Saylak’ın “Daha”sı, Pelin Esmer’in “İşe Yarar Bir Şey”i, Emre Yeksan’ın “Körfez”i, Fikret Reyhan’ın “Sarı Sıcak” bu bölümde izleyeceğimiz filmlerden. Önceden izlediğimden Pelin Esmer’in filmi hariç diğerlerinin biletleri cebimde olduğundan mutluyum.
Festivalin Dünya Sineması seçkisi sayesinde farklı ülkelerden çok renkli, çok ödüllü, yeni tarihli filmler izleyeceğiz. Amerikalı yönetmenler Catherine Gund-Daresha Kyi’nin “Chavela”sı ile Matthew Heineman’ın “Hayaletler Kenti (City of Ghosts),”, Filistinli yönetmen Annemarie Jacir’in “Düğün Davetiyesi” (Wajib), Bosna Hersek’li yönetmen Alen Drljevic’in “Erkekler Ağlamaz” (Men Don’t Cry), Çinli kadın yönetmen Vivian Qu’nun “Melekler Beyaz Giyer (Angels Wear White)” İranlı yönetmen Vahid Jalilvand’ın “Tarihsiz, İmzasız (No Date, No Signature)”, Michael Haneke’nin “Mutlu Son (Happy End), yönetmen Agnès Varda- fotoğrafçı JR’ın yönettiği “Mekânlar ve Yüzler (Faces Places)” Gezici Festival’in Dünya Sineması seçkisinde yer alıyor. Önceden izlediğimden Haneke filmi hariç diğerlerinin biletleri cebimde olduğundan kıvançlıyım.
Denis Villeneuve Kanadalı yönetmen., “Kaderini Bilseydin Yine De Yaşar Mıydın?” teması ile yönetmenin “Politeknik (Polytechnique)” ve “İçimdeki Yangın (Incendies) iki filmini seçen Kitty Aal, sunum da yapacak. İkisini de izleyebilecek olmak keyif veriyor, şimdiden.
Festivalin “İtalyan Usulü Komedi” bölümünde, Guy Berleo’nun seçkisi ve sunumuyla İtalyan sinemasının tarihine uzanacağız. Pietro Germi’nin yönettiği 1966 yapımı “Bayanlar ve Baylar (Signore & Signori)”, Antonio Pietrangeli’nin yönettiği 1965 yapımı “Onu İyi Tanırdım (Io La Conoscevo Bene)”, Dino Risi’nin yönettiği 1962 yapımı “Sollama (Il Sorpasso)” filmlerini izleyip bolca güleceğim.
Yılmaz Güney’in 1982 yapımı, pek çok ödülün yanı sıra Altın Palmiye Ödülü de alan ve 2017 Cannes Film Festivali Klasikler Bölümünde de gösterilen, “Yol” filmini; yeni bir karakter eklenen, yeniden kurgulanıp digitalize edilen haliyle ve “Bilinmeyen Hikâyesiyle Yol (Yol–The Full Version),” adıyla, festivalin ilk günü, ilk seansta Donat Keusch’un sunumuyla izleyeceğiz.
23. Gezici Festivalin konuk seçicisi oyuncu-yazar Ercan Kesal. Konuk seçicinin teması ise adalet ve vicdan. Seçtiği filmler iseAsghar Farhadi’nin “Satıcı (The Salesman”, Krzysztof Kieslowski’nin “Öldürme Üzerine Kısa Bir Film (A Short Film About Killing) ve Sydney Lumet’in “12 Kızgın Adam (12 Angry Men)”. Film öncesi Ercan Kesal’la söyleşi var. Birini önceden izlediğim, birini zaman kıtlığından izleyemeyeceğimden bu seçkide Kieslowski ile yetineceğim.
Gezici Festival’in –bence- sinema tarihinin önemli sessiz filmlerine yer verdiği bölüm çok kıymetli. Bu yıl Amerika ve Hollanda Büyükelçilikleri ile Hollanda EYE Film Müzesi sessiz film küratörlerinden Elif Rongen-Kaynakçı’nın sayesinde 1923 yapımı “İspanyol Dansçı (The Spanish Dancer)” ve 1915 yapımı “Filibus: Göklerin Gizemli Korsanı (Filibus: Mysterious Pirate of the Skies)” filmlerini, Baba Zula’nın canlı müziğiyle ve Walter Swagemakers’ın sunumuyla izleyeceğiz.
Festival gazetesinde, canlı sinema örneği olan ”Hollymood” için “sinemanın zamanla unuttuğu yoğun fiziksel beceriye dayalı ve stilize tarzdaki bu oyunculuğu, mim tiyatrosu aracılığıyla bize yeniden hatırlatacağı”, “Tiffany’de Kahvaltı’ filmindeki Holly’yi çağrıştıran Holly’nin beyazperdedeki maceralarını video ve pandomim sanatçısı Evelina Brėdikytė’nin performansıyla Sandra Latanauskaite’nin yönetimiyle izleyeceğimizi” yazıyor. Canlı sinema ilginç bir deneyim olacak benim için.
Film festivallerinin “kısa filmler” bölümünü çok severim. 23. Festival’deki “Kısa İyidir 1-2” benim için çok kıymetli ve elbette izleyeceğim. Zamanım olsa, bu yıl Kanada’dan gelen çocuk filmlerini izlerim, yaşım tutsa çocuklar için düzenlenen “Canlandırma Atö̈lyesi”ne de katılırım.
23. Gezici Festivalin güncel sanatçısı Guy Ben Ner. Bölüm adı “Aile, Yalanlar ve Videoteyp”. Küratör Melis Golar. Festival Danışmanı Köken Ergun da sanatçı konuşmasını yapıyor. Festival gazetesinde, sanatçının sinema, edebiyat, politika ve ekonomi vb. gibi konulara değinen çalışmalarının yer alacağı, yazıyor.
Guy Ben Ner’in 2007 yapımı “Çalınan Güzellik (Stealing Beauty)”, 2013 yapımı “Ses Kuşağı (Soundtrack,)”, 2016 yapımı “Kaçış Sanatçıları(Escape Artists)” kurgu videolarını izleyebilecek, Çağdaş Sanatlar Merkezi Füreya Koral Salonu’nda açılan sergiyi gezebileceğiz.
Ankaralı seyirciler festivali düzenlemede emeği geçenlere yine müteşekkir.
Ankaralı seyirciler yoğun, yorucu ve bir o kadar da keyifli yolculuk için saat sayıyor. (ŞD/HK)
Bağlantılar:
www.facebook.com/gezicifestival
twitter.com/gezicifestival
instagram.com/gezicifestival